Voedingsadviezen bij een verhoogd cholesterol

St. Anna Logo

Cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof in het bloed en in de lichaamscellen. Het wordt gemaakt in de lever en zit ook in voedingsmiddelen. Het lichaam heeft cholesterol nodig als bouwstof voor lichaamscellen, hormonen en galproductie. Zonder cholesterol kan het lichaam niet functioneren. Maar een teveel ervan is schadelijk voor de gezondheid.

Soorten cholesterol
Cholesterol in het bloed is onder te verdelen in:

  • LDL: Dit wordt “slecht” cholesterol genoemd. Het zorgt voor vernauwing van de bloedvaten.
  • HDL: Dit wordt een “goed” cholesterol genoemd. Een hoog HDL-cholesterol vermindert het risico op hart- en vaatziekten.
  • Triglyceride: Dit is een andere naam voor vet in het bloed. Een verhoogd triglyceridegehalte geeft meer kans op hart- en vaatziekten.

Oorzaken van een te hoog cholesterolgehalte:

  • Erfelijkheid: hoog cholesterol kan een familiekwaal zijn.
  • Voeding met veel verzadigd vet en cholesterol kan het cholestorolgehalte in het bloed verhogen.
  • Gebrek aan beweging, zal het LDL-cholesterol verhogen en HDL-cholesterol verlagen.
  • Als u overgewicht hebt, verlaagt dit meestal het HDL-cholesterol. Vooral bij veel buikvet (appelvorm) worden het totaal cholesterol en LDL-cholesterol hoger.
  • Roken veroorzaakt een laag HDL-cholesterol-gehalte.
  • Bij sommige medische aandoeningen is er meer kans op een verhoogd cholesterol-gehalte, bijvoorbeeld: nierziektes, diabetes mellitus, traag werkende schildklier.
  • Teveel alcohol veroorzaakt een hoog triglyceride.

Gevolgen van een te hoog cholesterol
Een hoog cholesterol geeft geen directe klachten. U merkt het dus niet.
Een verhoogd cholesterol kan leiden tot vernauwing van de slagaders (atherosclerose) en dit verhoogd het risico op: hartziektes, hartaanvallen, beroertes en slechte doorbloeding in de benen.

Voedingsadvies bij een te hoog cholesterol

Een verhoogd cholesterol in uw bloed? Gelukkig kunt u er zelf veel aan doen; bijvoorbeeld door op te letten met wat u eet. Gezond eten is vooral gevarieerd eten en de juiste keuzes maken: weinig verzadigde vetten, meer onverzadigde vetten, meer vezelrijke producten, meer groenten en fruit. Voor meer informatie over gezonde eten volgens de Schijf van Vijf verwijzen wij u naar het Voedingscentrum.

In de tabel ziet u in een notendop welke keuzes u het best kunt maken.

Cholesterolrijke producten
Voedingsmiddelen die verzadigd vet bevatten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed. De cholesterol in voedingsmiddelen zoals eieren, orgaanvlees en garnalen heeft minder effect op het cholesterolgehalte in het bloed. Daarom adviseren wij u om eieren max. 3x per week te gebruiken en orgaanvlees en garnalen max. 1x per twee weken.

*Zout (natrium-) beperkt dieet
Producten met bevatten veel zout, deze producten bij voorkeur niet gebruiken. Let op met kant en klare producten, deze bevatten veel zout, bijvoorbeeld soepen, bouillonblokjes, sauzen, mixen zoals bami/nasimix, wereldgerechten.

Diabetes
Wanneer u diabetes hebt, is het van belang de adviezen van uw diëtist op te volgen wat betreft de hoeveelheid koolhydraten.

Meer informatie

Het Voedingscentrum: www.voedingscentrum.nl
Zie onder ‘hoog cholesterol’

De Hartstichting: www.hartstichting.nl
Zie onder ‘hoog cholesterol’

Het gezondheidplein: www.gezondheidplein.nl
Zie onder ‘hoog cholesterol’