De klachtenregeling van de St. Anna Zorggroep zorgt ervoor dat wij op verantwoorde wijze aandacht besteden aan klachten. Het doel van de regeling is om de oorzaak van uw klacht helder te krijgen, samen tot een oplossing te komen en (soortgelijke) klachten in de toekomst te voorkomen. Heeft u een klacht, aarzel dan niet om daar iets mee te doen. Wij gaan vertrouwelijk en zeer zorgvuldig met uw klacht om.

Welke stappen kunt u ondernemen?

Stap 1 | Ga het gesprek aan met de betreffende zorgverlener

Bent u ergens niet tevreden over? In de meeste gevallen raden wij u aan, om eerst het gesprek met de betreffende zorgverlener aan te gaan. Soms blijkt dat het niet gaat om een (medische) fout, maar is er iets misgegaan in de communicatie.
In een gesprek kan de zorgverlener u wellicht alsnog een bevredigende uitleg geven.
Vindt u het moeilijk om dit gesprek zelf aan te gaan? Of verloopt het gesprek met de betreffende zorgverlener niet zoals u wilt? Dan kunt u contact opnemen met de leidinggevende, via de betreffende polikliniek of (verpleeg)afdeling, om uw klacht te bespreken.

 

Stap 2 | Patiëntenvoorlichting luistert naar uw verhaal 

Als u ergens niet tevreden over bent, maar niet met de zorgverlener of diens leidinggevende in gesprek wilt kunt u ook contact opnemen met de afdeling patiëntenvoorlichting.

Hier vindt u iemand die naar u luistert en die u adviseert over de klachtenregeling. Patiëntenvoorlichting kan u bijvoorbeeld doorverwijzen naar onze klachtenfunctionaris. U kunt ook zelf direct ondersteuning vragen aan onze klachtenfunctionaris.

Hoe kunt patiëntenvoorlichting bereiken? 
maandag t/m donderdag van 9.00 - 16.00 uur 
vrijdag van 9.00 - 12.30 uur

 

Stap 3 | Afhandeling van uw klacht via de klachtenfunctionaris

Wilt u een klacht indienden bij de klachtenfunctionaris? Dat kan op diverse manieren:

  • telefonisch contact opnemen via 040 - 286 4004
  • het online klachtenformulier invullen
  • een brief schrijven naar:  
    St. Anna Ziekenhuis
    T.a.v. klachtenfunctionaris
    Antwoordnummer 10031
    5660 VB Geldrop

Als u uw klacht per post of via het online klachtenformulier indient, dan neemt de klachtenfunctionaris, indien nodig, contact met u op om de klacht zo helder mogelijk te krijgen.

Wat doet de klachtenfunctionaris met uw klacht?
De klachtenfunctionaris geeft u informatie en advies over de beste manier om met uw klacht om te gaan en hij maakt afspraken met u over eventuele vervolgstappen. Dit kunnen de volgende stappen zijn:

  • De klachtenfunctionaris kan uw klacht bespreken volgens het principe van ‘hoor en wederhoor’ waarbij hij afzonderlijk met u en de betreffende zorgverlener of leidinggevende praat. Daarna brengt hij u op de hoogte van het resultaat en stelt eventuele vervolgstappen voor.
  • U kunt ook kiezen voor direct contact met de betreffende zorgverlener in de vorm van een bemiddelingsgesprek. De klachtenfunctionaris heeft hierbij de rol van neutrale en onpartijdige bemiddelaar en treedt tijdens dit gesprek op als gespreksleider.

Mogelijk leidt het rechtstreeks contact met de betreffende zorgverlener en/of de tussenkomst van de klachtenfunctionaris niet tot het gewenste resultaat. Of wellicht wilt u geen gebruik maken van bovenstaande mogelijkheden. In dat geval kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de klachtencommissie.

 > Dien direct uw klacht in

Stap 4 | Aansprakelijkstelling (schadeclaim)

Soms gaat een klacht samen met een aansprakelijkstelling voor zaak- en/of personenschade. Deze aansprakelijkstelling kan alleen schriftelijk worden gericht aan de raad van bestuur. De klachtenfunctionaris kan u hierover informeren.

Wel of niet een claim indienen?
Wel of niet een claim indienen, is vaak een moeilijke keuze. Want wanneer is iets eigenlijk een claim en welke uitkomsten zijn er mogelijk als een claim eenmaal is ingediend? Om u als patiënt meer inzicht te geven, heeft onze aansprakelijkheids- verzekeraar MediRisk van elke stap in het proces een korte film gemaakt. Samen geven de vijf films een compleet en duidelijk beeld van het klacht- en claimtraject.

> Bekijk "Het claimproces: stap voor stap in beeld"

Het St. Anna Ziekenhuis is aangesloten bij de geschillencommissie zorginstellingen.

 

Stap 5 | Instanties buiten het St. Anna Ziekenhuis

Als u niet tevreden bent over de klachtenafhandeling door het St. Anna Ziekenhuis, kunt u een beroep doen op instanties buiten het ziekenhuis. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij patiëntenvoorlichting of de klachtenfunctionaris.

Ook kunt u de website www.kiesbeter.nl raadplegen.

 

Klachten over uw zorgnota

Als u een klacht heeft over uw zorgnota, dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de zorgadministratie. Zij kunnen u daarover uitleg geven. Meer informatie over de zorgnota vindt u ook op onze website.

De zorgadministratie is bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.30 - 12.30 uur.

St. Anna Ziekenhuis

Cookies op St. Anna

St. Anna Zorggroep (www.st-anna.nl, www.topsupport.nl, www.ananz.nl, www.st-anna-zorggroep.nl) is wettelijk verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken, en je te informeren over het gebruik daarvan op de site.

St. Anna Zorggroep gebruikt cookies, JavaScript en soortgelijke technieken voor de volgende doeleinden:

  • het optimaliseren van de website
  • de integratie van sociale media
  • het verzamelen en analyseren van statistieken

Voor een aantal van bovenstaande punten is het vastleggen van bezoekersgedrag noodzakelijk. Ook derde partijen kunnen cookies plaatsen via St. Anna en internetgedrag volgen, zoals bijvoorbeeld het geval is bij embedded video's van YouTube.

Lees meer op onze cookiepagina.

Doorgaan zonder cookiesDoorgaan zonder cookies Cookies accepterenCookies accepteren