“Aangenaam Anna, dat gevoel heb ik altijd vastgehouden in de cliëntenraad”
Binnenkort verlaat Anneloes Overvelde na de maximale termijn van 8 jaar de cliëntenraad van ons ziekenhuis. Hoe kijkt ze terug op die periode? “Het waren acht positieve jaren, met een fijne club mensen. Ik heb me echt op mijn plek gevoeld.”
“Ik herinner me goed het moment dat ik solliciteerde op deze rol binnen de cliëntenraad. Eigenlijk kwam ik nooit in een ziekenhuis, dus ik had me voorgenomen om bewust een half uur eerder van huis te vertrekken dan nodig was. Zodat ik voor de start van mijn gesprek nog even in de hal van het ziekenhuis kon zitten. Ik observeerde: wat gebeurt hier? Iemand speelde piano. Er was bedrijvigheid, er hing een sfeer. Aangenaam Anna. Dat gevoel heb ik altijd vastgehouden en geprobeerd waar te maken in alles wat ik voor het Anna deed.”
De mens centraal
“De cliëntenraad praat en denkt actief mee over het beleid en ontwikkelingen in het ziekenhuis. In onze adviezen aan de raad van bestuur (die wij gevraagd en ongevraagd geven) benadrukken we altijd het belang voor patiënten. Binnen de cliëntenraad hield ik me bezig met onderwerpen die gingen over gastvrijheid en kwaliteit en veiligheid. Ik vind het belangrijk dat de mens centraal staat in keuzes die door het ziekenhuis gemaakt worden. Wanneer je naar het ziekenhuis gaat, kan dat onzeker voor je zijn. Hoe zorg je ervoor dat een bezoek toch warm en veilig voelt? Dat soort vragen.”
Trots
“Niet ieder advies dat we als cliëntenraad geven wordt aangenomen. Dat geeft niet: het maakt juist dat we dingen bespreekbaar maken en er niet zomaar iets gedaan of besloten wordt. Waar ik trots op ben? Het initiatief dat wij als cliëntenraad in gang hebben gezet voor onze vrijwilligers. We hebben alle vrijwilligers een erespeldje -als blijk van waardering- mogen uitreiken. Als verrassing kregen we er zelf ook een. Dat vond ik heel attent. Wat me ook bijblijft is dat de Raad van Bestuur ons advies om meer aandacht te besteden aan het verbeteren van communicatie met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden aangenomen heeft. Vanuit mijn achtergrond als kinderfysiotherapeut weet ik hoe belangrijk het is om op een begrijpelijke manier te communiceren met cliënten. Mooi dat ook ons Anna hier aandacht voor heeft.”
Aangenaam Anna
“Nu, aan het einde van mijn termijn, zie ik dat we steeds dichter bij het optimale, aangename Anna komen. Niet alleen op gebied van gastvrijheid, ook op andere vlakken. Het warme gevoel dat ik bij mijn sollicitatie had, maken we steeds volmaakter. Wat ik mijn opvolger adviseer? Neem je eigen kijk mee. Dat verruimt de blik van onze cliëntenraad en zet het ziekenhuis dichter bij de patiënt. Daar draait het uiteindelijk om.”