Cliëntenraad van het Anna Ziekenhuis

De cliëntenraad vertegenwoordigt alle patiënten en bezoekers van het Anna Ziekenhuis en is de gesprekspartner van de raad van bestuur op het moment dat de belangen van de cliënt aan de orde zijn.

De cliëntenraad heeft het recht om mee te praten over allerlei onderwerpen die van belang zijn voor patiënten en bezoekers. In ons ziekenhuis is daarom een cliëntenraad actief.

Doel van de cliëntenraad

De cliëntenraad wil bijdragen aan kwalitatief goede, snelle en efficiënte zorg, afgestemd op de behoeften en wensen van de cliënten.

De cliëntenraad vergadert over belangrijke onderwerpen die cliënten aangaan en geeft daarbij gevraagd en ongevraagd advies aan het ziekenhuis.

Het gaat dan onder meer over de volgende onderwerpen:

  • Kwaliteit van de zorgverlening;
  • Patiëntveiligheid;
  • Voorzieningen voor cliënten (zoals parkeerbeleid en toegankelijkheid);
  • Klachtenregeling;
  • Rechten en plichten van de patiënt;
  • Privacy;
  • Begroting en jaarrekening.

Invloed van de cliëntenraad

In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen is geregeld dat de raad van bestuur van het ziekenhuis verplicht is een advies aan de cliëntenraad te vragen over de onderwerpen die cliënten raken. In een aantal gevallen mag de raad van bestuur een advies van de cliëntenraad ook niet zomaar negeren en legt een advies van de cliëntenraad nog meer gewicht in de schaal. Ook kan de cliëntenraad ongevraagd een advies geven aan de raad van bestuur.

Samenstelling van de cliëntenraad

De cliëntenraad bestaat uit zeven leden die zich betrokken voelen bij de zorgverlening van het Anna Ziekenhuis. De leden van de cliëntenraad komen allen uit het zorggebied van het Anna Ziekenhuis. Zij zijn niet in dienst van het ziekenhuis.

Hoe werkt de cliëntenraad

De cliëntenraad vergadert gemiddeld één keer per maand. Hij houdt zich bezig met aandachtspunten vastgesteld door de cliëntenraad zelf. Ook kan de raad van bestuur de cliëntenraad vragen zich in bepaalde onderwerpen te verdiepen. De leden van de cliëntenraad hebben zelfstandig overleg met verschillende groepen binnen en buiten het ziekenhuis. Bijvoorbeeld met de raad van bestuur, managers bedrijfsvoering, de medisch specialisten en externe partijen.

Hoe kun je de cliëntenraad bereiken

Postadres:   
Anna Ziekenhuis
T.a.v. cliëntenraad
Postbus 90
5660 AB Geldrop

Telefoon:       040 - 286 4004 (secretariaat cliëntenraad)

E-mail:          cliëntenraad@st-anna.nl

Website:        www.st-anna.nl/clientenraad

Zijn er onderwerpen waarvan je vindt dat deze van belang zijn voor de cliëntenraad, schroom niet om contact op te nemen via onderstaande gegevens.

Meer informatie kun je lezen in het jaarverslag van de cliëntenraad. Zie hiervoor de website van het Anna Ziekenhuis.